vrijdag 9 oktober 2009

Samenvatting van de innovatietheorie van Rogers.


Samenvatting van de Innovatietheorie van Rogers (“early adapters”)
De theorie van Rogers is een theorie die iets verteld over de verspreiding van een nieuw product of idee binnen een bepaalde groep. De theorie zie je het meest terug in de marketingwereld. In Rogers theorie onderscheidt hij vijf categorieën waar vijf verschillende groepen worden onderscheiden die het product of nieuw idee accepteren. Door deze theorie kun je goed zien hoe een product of idee zich ontwikkelt onder de bevolking.

De innovaters zijn mensen die helemaal aan het begin van een trend proces zitten.
Eigenlijk de makers en bedenkers van een trend. De innovater zetten de trend voort.

De early adopters zijn mensen die ook voorlopen op een trend. Zij hebben al veel kennis van de buitenwereld waardoor zij meestal de markt wel halen. De early adoptors heeft ook al veel invloed op de early majority.

De early majority zijn de mensen die niet achterin het proces van een trend zit, maar ongeveer in het midden. Ze willen graag mee doen met de trend, maar kijken eerst de kat uit de boom.

De late majority zijn de mensen die de trend eerst helemaal op zich laat afkomen en wacht tot er een hele groep is. (dus als een trend al groot is) dan komen ze erbij.

De laggerds zijn mensen die misschien nooit mee doen aan een trend. Zij willen niet veranderen of houden niet van verandering. Ze ziin vaak tevrede met wat ze hebben.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten